BERCUTI DI MEDAN! (PART 1)

| |

Assalammualaikum,

Minggu lepas aku baru je balik dari jenjalan di Medan, Indonesia. Pegi tak lama pun dari 13-16 Februari. Aku pergi pun bukan satu family tapi ikut Abah and the geng sebab diorang ada mesyuarat/taklimat dekat sana. So, Abah ajak aku sekali memandangkan aku ni tengah cuti semester. Btw, result semester 3 dah keluar. Syukur alhamdulillah berkat doa usaha. Next, time kena usaha lebih lagi. In shaa Allah.

Aku sebenarnya malas nak pergi Medan ni memandangkan takda geng nak enjoy kat sana, amboi, tapi takpelah pergi jelah kan sebab di sponsor lagi kahkahkah. So, aku bertolak hari Jumaat pukul 11.20pagi. Time tu Abah dengan 3 kawan dia (geng urusetia) dah pergi sana hari Khamis sebab diorang nak settle hotel, transport dan lain-lain so aku pegi dengan yang lain. Tapi takdalah kekok sangat pun sorang-sorang sebab setengah kawan Abah tu aku kenal. Lepas settle semua then terbang lah kami ke kota Medan.

Jom kita ke Medan! :)

Aku rasa time atas flight tu tak lama mana pun. Kejap gila. Rasanya dalam 45 minit macam tu je dari Penang. Then, pramugari tu kasi borang kena isi. Rasanya tu borang imigresen yang kita kena bagi time sampai nak cop passport nanti. Masa sibuk mengisi tetiba dah dengar sampai Medan. See, kejap je atas tu. So pesanannya takyah la bajet nak order makanan sebab tak sempat pun nak makan ye la kan dengan kelam kabut nak isi borang tu pastu kalau siapa takda pen kena tunggu pen orang pulak kan. Itu lah yang penting sila bab pen sendiri tak la kelam kabut nak isi nanti.

Di Medan ni sebenarnya lewat satu jam dari Malaysia. So, sampai di Kualanamu Airport dalam jam 10.20 pagi. Aku ni kalau bab nak tengok jam pening sikit sebab dah terkonfius dengan waktu diorang. Lepas semua turun, pergi cop passport pastu keluar then jumpa Abah dengan yang lain dah menunggu kitorang.

The Airport :)

Airport Kualanamu ni baru lagi sebenarnya. So memang cantik, bersih dan besar. Dulu airport diorang dekat tengah-tengah bandar Medan so tak jauh la sangat nak pergi airport. Kualanamu airport ni jauh sikit dari bandar Medan dalam 1 jam 15 minit kalau tak jem nak ke bandar.

Pasal transport sepanjang di Medan memang geng urusetia dah urus so memang tak perlu risau. Tapi kalau korang keluar ja airport banyak gila orang yang akan tanya nak guna servis transport diorang ke tak. Tak sure la pulak berapa rupiah diorang charge tapi kena pandai-pandai tawarlah kan. Aku rasa better transport korang urus siap-siap sebelum datang sini. Google aja.

Selesai semua kitorang terus bergerak makan! Kami singgah di restoran Simpang Tiga. Aku rasa restoran ni femes jugak lah antara blogger yang mana pernah datang Medan. Semua cakap memang sedap. Dan aku merasa jugak aku nak makan kat sini. Hehe. Makanan dia pun sedap gila. Kalau kena tekak dan selera korang memang sedap la. Bagi aku yang cerewet ini, makanan sini sedap. Cara diorang serve ala-ala letak banyak lauk atas meja. Then, kita makan ja yang mana kita nak. Kalau taknak takpayah makan. So, diorang akan kira mana yang kita makan sahaja. Harga makanan agak murah. Wajib singgah. Restoren ni satu jalan dari airport nak ke bandar ja. Jadi tak sesat lah kalau nak cari restoren ni.

Di depan kedai cewahhh~

Kengkonon tak tengok kamera lah kan. HAHA.
Lepas semua dah kenyang, kami teruskan perjalanan dan check in hotel. Tapi sebelum sampai ke hotel tu biasalah jem wehh. Banyak gila kereta! Aku paling stress bab-bab ni pastu tambah pulak diorang ni kerja hon doploh pat jam! Serius! Pastu bawak kereta bukan main lagi. Cilok sana-sini. Lampu isyarat jangan cakap! Hiasan semata-mata. Jalan je walaupun merah. Tapi ikut situasi lah. Kalau simpang empat hang nak langgar jalan memang hospital la jawabnya. Tapi yang ajaibnya tiada ekseden sepanjang aku kat sana walaupun bawak macam orang gila. Syukur masih panjang umur.

Lepas aku dah sakit kepala dengan pemanduan serta hon tanpa henti, maka sampailah kami di hotel iaitu Hotel Grand Delta. Hotel ni dah di bandar tapi jauh sikit kalau nak ke tengah bandar. Lagi satu hotel ni bukan tepi jalan tapi dia dibelakang bangunan kedai-kedai. So, susah sikit nak nampak kalau di tepi jalan, tapi jangan risau ada je signboard besar. Bagi aku hotel ni best jugak sebab bilik dia besar! Ada 6 tingkat je. Sebabnya dulu airport di tengah bandar so syarat-syarat bangunan tak boleh terlalu tinggi sebab nanti kacau dengan kapal terbang semua tu. So, bangunan yang area airport memang tak tinggi pun. Then, aku tengok lepas airport dah tukar terus ada rumah-rumah orang kaya siap tambah tinggi lagi kau!

Depan hotel. (Sumber: Google. *Lupa pulak nak ambik gambar*)
Kalau nak rate kan hotel yang aku duduk ni, saya mau kasih berapa bintang yaa? *Acah-acah Farah Quinn* Aku boleh kasi 3/5 bintang. Sebabnya maybe jauh sikit nak ke bandar tapi tak jauh sangat pun kalau naik kereta dalam 10 minit aja dong. Sebab lain ialah breakfast sini tak banyak pilihan. Sikit gila. Bagi aku yang kaki makan ni agak terhad lah pilihan makanan. Oleh itu, tolak markah kerana brekpes tak best! Satu lagi, kalau stay dekat floor 3,4 memang bising sikit sebab memalam diorang suka karok pastu siap ada club yang located di tingkat 3. Tolak markah lagi untuk orang yang suka tidur tanpa gangguan.

(Sumber: Google. *Malas nak ambik gambar time sampai. Penat*)
Bilik lebih kurang sama besar. Decoration: Totally lain maybe belum renovate tapi still cantik. (Sumber: Google. *Penat terus tido time sampai lupa nak snap*)

Nasib baik bilik aku di tingkat 6 jadi taklah dengar bising sangat. Senyap sunyi aja dong. Selebihnya, bilik cantik, bersih, toilet besar, ada wifi (free). Itu je. Dan murah. Sesuai lah sesiapa nak hotel yang tak mahal tak murah. Kalau korang nak hotel lagi best pergi lah duduk di JW Marriot sana. Mahal sikit lah tapi tengah bandar rasanya. Amboi!

Ok lepas dah rehat kejap, aku ikut Abah and the geng shopping di Pasar Ikan @ Pajak Ikan. Tiada ikan mahupun seafood dijual cumanya kain-kain saja. Ala rasanya sama macam Jalan TAR dengan Pekan Rabu je kot. Kedai sepanjang jalan. Kalau datang sini satu je nak pesan. Sabar lah bebanyak. Sebabnya, saat aku jejak kaki turun kereta ja terus ramai orang serbu hoi! Kau rasa diorang nak mintak tandatangan? Artis fofular lah sangat kan. Nan hadooo orang yang jual baju tshirt yang bawak ala beg sampah hitam diorang sumbat semua barang, dan peminta sedekah yang dukung anak kecik pastu pegang cawan. Weh bekerumun keliling pinggang ya! Nak jalan pun susah! Dengan orang minta sedekah pastu dengan jual tshirt, keychain, tali pinggang lagi semua hadap depan muka hang! Haishhh sakit hati aku!

Pajak Ikan @ Pasar Ikan.
Memang kesian weh kalau tengok peminta sedekah tu. Tapi Abah aku pesan jangan kasi. Kalau korang kasi duit nanti yang lain lagi ramai akan minta. Kalau nak bagi sangat, bagi time nak balik masuk dalam kereta. Pastu kalau masuk kedai kain, diorang yang penjual jalanan dengan peminta sedekah akan tunggu dekat luar ramai-ramai! Tunggu sampai kita habis shopping! Tak payah cakap aku sampai naik rimas tengok diorang reramai ni. Kita nak beli barang pun takdak mood. Keluar kedai ja mesti diorang ikut pastu siap-siap paksa beli barang diorang. Aku senang saja. Buat muka bodoh, keras hati ja tengok diorang. Itu je cara nak lari dari diorang. Tips, jangan cakap atau tanya berapa harga kalau taknak beli. Diam saja jangan cakap! Angkat tangan cakap taknak dah cukup.

Suasana. (Sumber: Google. *Mood takda nak ambik gambar gara-gara penjual annoying dok ikut!*)
Pastu untuk kedai-kedai kain memang banyak pilihan. Pilih lah kedai yang mana korang suka. Masuk tengok, tawar kalau dia taknak kurang belah ja dari situ sebabnya berpuluh lagi kedai ada yang material kain yang sama dan boleh kurang lagi. Ada setengah kedai gerenti akan panggil balik dan kasi harga yang kita nak. Acah-acah mak enon sangat! Setengah kedai buat bodo je. Yang buat bodo tu lantak! Itu lah yang aku buat hehe. Dan aku rasa kedai kain dekat Bandung lagi lagi lagi murah dan banyak pilihan sebab situ ibu segala kilang kain. Murah sikit. Di Medan ni mahal jugaklah.

Satu lagi nak pesan, kalau akak-akak yang bawak beg tangan tu sila lah hati-hati. Tak payah lah bawak beg tangan LV, Prada, Chanel tu. Kalau boleh bawak beg yang silang ke depan. Jangan letak dompet dekat poket belakang. Bahaya woi! Driver tu kasitau aku sini bahaya sikit kalau kita leka. Ada je pencopet ni haishh! Tapi bukan lah bahaya gila sampai jangan datang sini cuma hati-hati saja. Overall, kalau nak shopping kain boleh datang sini kepada ibu-ibu, kaum wanita sekalian. Kaum adam? Sabarr ikut sahaja. Sini aku kasi 2 bintang sahaja. Panas gila.
Ingat ya, beg selalu di depan dan harus waspada! Cewahh!
Selesai shopping, kami rehat jap balik hotel, bagi hilang sakit kepala, tidur, mandi then pergi makan malam! Feveret part ni kalau bab makan. Dinner kitorang agak jauh dari hotel lebih 30minit kot jalan. Haishh. Takpalah ikut sahaja asalkan makan ye dokk. Jadinya, dinner pilihan kami ialah makan di Restoran Lembur Kuring.

Interior restoren. (Sumber: Google. * Ahh malu ahh nak ambik gambar ramai orang kot.*)
Apa tu kuring? Rasanya kuring tu maksudnya ketam kot atau lembur tu yang maksudnya ketam? Entah la lupaa. Makan kat sini best weh! Special menu dia ofkos lah ketam! Siap ada harga lagi kalau ketam jantan murah sikit berbanding ketam betina. Entah kenapa. Adakah disebabkan oleh ketam betina bertelur lalu dikenakan harga yang mahal? Entahlah nanti aku pergi siasat. Btw, restoran ni besar gila pastu cantik dan berselera sikit tekak nak makan tengok tempat bersih ni. Hehe.

Makan jangan tak makan! :)
 Bagi aku kalau datang sini wajib makan ketam black pepper! Terbaik! Ayam goreng pun sedap. So, masa nak order air aku teringin nak minum jus alpukat sebab diorang cakap sedap. Wajib cuba kalau datang Medan. Aku pun yoyo ooo lah nak cuba pastu aku order nak try. Dah lah tersilap sebut nama jus tuh sampai waiter tu terpinga-pinga pastu rupanya tak lah sedap sangat pun! Haishh menyesal order. Entah aku rasa macam pahit ja. Maybe aku tak pernah rasa jus avocado macam mana. So, bagi aku tolak markah untuk jus. Hahaha.

Jus Alpukat yang tak sodapp! :S
Aku dengar cerita lah kan. Entah betul entah tak, kalau dekat sini pelayan-pelayan restoran yang agak mewah kena yang cantik-cantik, hensem-hensem. Kalau muka macam peragut wan maimunah jangan harap hang nak dapat kerja. Kat Medan ni ramai sangat penduduknya so banyak persaingan. Kalau muka ala-ala sepupu ipar Rozita Che Wan punya jiran tu tak dapat la hang kerja. Datang Malaysia jadi maid ajalah. Tapi aku rasa macam betul jugak sebab pelayan kat sini semua mekap tebal kau! Bukan main! Macam letak tepung pastu dengan lipstick merahnya tak payah cakap. Cantik tu taklah sangat rasanya macam jiran Nia Ramadhani aja. Suam-suam kuku lembu je. Hahaha. Maaf  yaa. Hanya pendapat sahaja. Haha. Tapi apa-apa pun kalau datang Medan wajib datang sini! Sedap gilos dan harga standard makan dekat Malaysia je kot.

Habis makan kitorang balik hotel pastu terus tidur. Penat jalan seharian ditambah lagi dengan pening kepala disebabkan hon kereta, motor semua ada. Esok ada lagi aktiviti yang dilakukan. Jadi nantilah aku update lagi. Penat nak menaip. Btw, wish me luck sebab nak masuk semester 4 sudah. Semoga semuanya berjalan lancar dan terus success. Aku doakan korang pun akan dapat jalankan kehidupan dengan baik. Amin. Bai.

37 Responses on "BERCUTI DI MEDAN! (PART 1)"

1. ni pakai agensi pelancongan apa ni?

Unknown says:

@haffizmohdnoor takpakai agensi pun. Sendiri2 aja :)

salam..kami menyediakan ground pakej ke medan dengan harga yg murah dan paling penting sangat puas hati :) just bwak duit shopping je :)
    whatsapp: 0126047593

Sambil2 blogwalking...
    Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Pergi ramai boleh dapat RM290 je. Hubungi:

Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
    MY:+6013 4618637 (Ina)

Salam sejahtera
    bagi yang mahu percutian nya diuruskan ,kami dengan senang hati mahu uruskannya

Terima Kasih ya

Tel: 017-5367426 Insyi
    Instagram : @melancong_murah_baloi
    Facebook : melancong murah baloi

Salam,
    Entry yang menarik!! Nak berkongsi dengan semua pembaca…
    Saya ada menyediakan ground pakej ke Bukittinggi, Medan,Pekanbaru atau seluruh Indonesia dengan harga yang menarik.Kepada anda yang baru pertama kali nak melancong,kami sarankan anda guna kan khidmat kami.Semua urusan dilakukan di Malaysia untuk lebih selamat..,murah.. dan meyakinkan.Urusan tiket kapalterbang juga boleh saya uruskan.
    Pelbagai pakej ke seluruh Indonesia juga tersedia.Nyatakan destinasi anda dan kami sediakan semuanya.
    Hubungi saya ditalian 0126665436 (call/sms/whatsapp) Atau email saya di: aziman68@gmail.com
    Sebarang pertanyaan akan kami layan.
    JAMINAN KEPUASAN WANG DI KEMBALIKAN UNTUK ANDA!!!
    Atau boleh juga tinjau-tinjau Blog kami untuk pelbagai info:

salam tuan dan puan
    kami mohon izin promotion di blog ni
    kami salah satu agency pelancongan yang ada di bukittinggi,padang west sumatera indonesia.
    yang sudah memiliki legalitas yang sah yaitu Pt.RISFY HIDAYAH WISATA.
    bagi yang nak bercuti kat padang ,medan dll.boleh kami bantu uruskan.
    dengan harga yang berpatutan.
    untuk detail
    sila hubungi kami di talian phone /whatsapp: +6282169960060 ( edward ardy)
    atau tengok blog kami www.risfyhidayahgroup.blogspot.com
    terima kasih sebelumnya

wassalam

(edward ardy)

salam....
    maaf tuan puan saya tumpang share sikit di blog ini
    saya agency pelancongan di bandung menyediakan transpot untuk city tour bandung,
    ada juga pakej hotel dan transpot untuk 3malam 4hari minimal 4orang,dengan harga yang sangat berbaloi.

contact ;
    wahtsap +6287821719271
    facebook brek.yahya19@gmail.com

Unknown says:

hai salam..kami ada menyediakan ground pakej ke Medan-Lake Toba- Berastagi dengan harga yang sangat puas hati..cuma RM370/pax (min 4 dewasa) untuk 3 hari 2 malam ^_^
    berminat boleh whatsapp terus: +6012-6047593 : D
    instagram @percutianbajet

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

Unknown says:

salam..kami ada menyediakan ground pakej ke medan-lake toba-berastagi dengan harga yang berpatutan dan paling penting kami bawa ke restoren yang halal..korang cuma bawa duit shopping je =)
    whatsapp/message ONLY: +6012-6047593
    ig: @percutianbajet

Melawat ke Medan dan Tasik Toba , sila booking di official agency. Booking in illegal there is a punishment USD 100 in Airport.
    Boleh dicuba layanan dari TIARA TOURS, harga sangat murah dan services best. Kami sangat berpengalaman mengurus lawatan lawatan ke Medan, Jakarta, Bandung, Bali dan tempat – tempat menarik lain di Indonesia. Sila contact celular / wa + 62 853 5898 2828 atau hantar email ke : tiaratoursindonesia@gmail.com
    Sila click http//www.tiaraasia.com

Facebook : TIARATOURS
    Website : www.tiaraasia.com

Selamat Tahun Baru 2016.
    Semoga di Tahun yang baru ini, menghasilkan Semangat yang baru!

Yuuk yang ingin merencanakan liburannya tahun 2016.
    Saya supir di Medan, bagi yang memerlukan khidmat saya langsung hubungi,Tinggal sebutin aja...

Saya juga menyediakan :

WA: +6281397288197 / 0165003201 Pak Dedy
    Email : dedysuparja80@gmail.com

Unknown says:

salam, kami ada menyediakan ground pakej ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat puas hati. In shaa Allah servis yang terbaik kami berikan untuk anda ^_^
    Instagram : @percutianbajet
    Whatsapp/sms Only: 6012-6047593

Unknown says:

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: +62 813 9788 0156 (Herry)
    +6013 4618637 (Ina)

Mohon share...
    Saya ada menyediakan pakej ke Medan dengan bajet yang sangat minima.Insyaallah segala keperluan disana adalah yang terbaik di sediakan.
    Jom tengok2 di Blog saya: http://freelancetour.blogspot.com
    atau boleh WA di 0126665436
    Terimakasih

Unknown says:

assalam, kami ada menyediakan ground pakej Medan-Lake Toba-Berastagi dengan harga dan servis yang sangat berpuas hati. servis driver + transport juga ada ^_^ paling best kami bagi tiket masuk PERCUMA ke Funland! jom cepat
    whatsapp:+6012-6047593

BBM:D0D92CF0

waalaikumsalam

Unknown says:

~ PROMOSI CUTI SEKOLAH PAKEJ KE MEDAN INDONESIA MURAH ~
    bagi sesiapa yang berminat ingin ke medan sila call/whatsapp : 0132349961
    PROMOSI CUTI SEKOLAH!
    PAKEJ PERCUTIAN BAJET KE MEDAN 3 HARI 2 MALAM (ALL IN)
    ANDA AKAN MENIKMATI
    1. Keindahan destinasi pelancongan di Medan seperti Lake Toba, Brastagi, Pulau Samosir, Air Terjun Sipiso Sipiso, Melawat Istana Maimon dan Masjid Raya dan banyak lagi.
    2. Tiket flight return (Air Asia) dengan insuran.
    3. Penginapan di Hotel bertaraf 3
    bintang berserta sarapan.
    4. Sarapan, makan tengahari dan makan malam
    5. Perkhidmatan bas, van, feri dan tour guide adalah termasuk
    *yang dah ada ticket tapi tak nak pening kepala pikir bas, makan, hotel pun boleh ya!

Unknown says:

~ PROMOSI CUTI SEKOLAH PAKEJ KE MEDAN INDONESIA MURAH ~
    bagi sesiapa yang berminat ingin ke medan sila call/whatsapp : 0132349961
    PROMOSI CUTI SEKOLAH!
    PAKEJ PERCUTIAN BAJET KE MEDAN 3 HARI 2 MALAM (ALL IN)
    ANDA AKAN MENIKMATI
    2. Tiket flight return (Air Asia) dengan insuran.
    3. Penginapan di Hotel bertaraf 3
    bintang berserta sarapan.
    4. Sarapan, makan tengahari dan makan malam
    5. Perkhidmatan bas, van, feri dan tour guide adalah termasuk

mohon maaf kami numpang promotion
    kami salah satu agency promotion medan,menyediakan paket tour medan dengan harga berbaloi dan service yang memuaskan hati.kami bukan saja menyediakan pakej di medan saja,di aceh,bandung,jakarta,padang dan kota kota lainnya dan kita ada sediakan untuk fullboard dan no fullboard

sila call and whatspp : 08116409899
    email : ayumenik89@yahoo.com

PROGRAM 4 HARI 3 MALAM
    LAKE TOBA, BRASTAGI, MEDAN, AIRPORT

DAY 1 : ARRIVAL KUALANAMU AIRPORT – PARAPAT (L,D)
    Selamat datang di Kualanamu Internasiaonal Airport anda akan berjumpa dengan driver guide dan anda akan menuju perjalanan ke parapat , di dalam perjalanan melalui via tebing tinggi,memasuki Pematang siantar anda akan singgah di PATTEN ciri khas makanan pematang siantar. (LUNCH) restaurant beringin indah siantar. Setelah makan malam anda meneruskan perjalanan ke lake toba sesampai di parapat check in hotel. (DINNER) di restaurant local. free program

DAY 2 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    Sarapan pagi di hotel (breakfast) setelah sarapan anda akan ke Samosir Island menggunakan fery boat dengan perjalanan 45 minutes menuju perkampungan (TOMOK) dan disana anda akan dikenalkan dengan berbagai budaya ciri khas batak toba dan cerita Raja Sidabutar dan Raja Siallagan (AMBRITA)setelah berjalan di perkampungan tersebut anda akan kembali ke parapat dan anda akan singgah ke restaurant local (lunch) setelah makan siang anda akan meneruskan perjalanan ke brastagi dan anda akan berhenti di Simarjarunjung, menikmati teh jahe( teh alia),kopi dengan goreng pisang crispy, meneruskan perjalanan dan berhenti di Sipiso-piso waterfall dengan ketinggian 120metres yang air nya mengalir menuju lake toba. Sesampai di berastagi anda akan singgah di Central Fruit Market(pasar buah) dan makan malam(dinner) di restaurant local..check in hotel free program..

DAY 3 : MEDAN – FULL DAY SHOPING (B,L,D)
    Sarapan pagi di hotel (breakfast) setelah sarapan pagi anda akan melewati Replika Taman Alam Lambubini setelah itu menuju kota medan. Dan melawati Maimoon Palace kerajaan sultan deli 1888, Masjid raya 1886 dan berkunjung Batik Centre, dan Pasar Ikan Lama(traditional market) makan tengah hari (lunch) di restaurant local. setelah makan siang anda akan menuju Fashion Outlet dan Medan Mall/ Centre point dan T-shirt Jegez makan malam (dinner) di restaurant local. menikmati malam di Merdeka Walk, City Hall, Post Office . kembali ke hotel.

DAY 4 : MEDAN – city tour - AIRPORT (B)
    Sarapan pagi di hotel (breakfast) anda akan menuju pasar Hindu( grosir batik MSS( Medan Souvenir Snack) Deli maya sari(handycraft)Transfer ke Airport finish.. Terima kasih saya tunggu kedatangan anda kembali HORAS….!!!

Sila Call And Whatspp : 08116409899
    Email : ayumenik89@yahoo.com

Assalamualaikum…
    Kami menawarkan pelbagai pakej menarik ke Medan, Pekanbaru,Aceh,Padang Bukittinggi dan lain2 destinasi popular untuk anda.Semua urusan kami lakukan.Dari urusan tiket kapalterbang,hotel,transport,makan dan pemandu pelancong semua kami sediakan untuk anda.Untuk group yang besar di alu alukan.Harga menarik menanti anda.
    Tak perlu bersusah payah menguruskan group anda.Berikan senarai nama peserta dan tarikh perjalanan dan semua kami uruskan.Urusan di lakukan di Malaysia.Mudah dan selamat.Temujanji untuk urusan group yang besar juga boleh diatur.Semua urusan di lakukan di Malaysia sahaja.Minima berdua sahaja pun boleh!! JAMINAN KEPUASAN UNTUK ANDA!!!
    Hubungi saya di talian 0126665436 atau lihat di blog saya untuk maklumat lanjut.Banyak maklumat berguna untuk panduan anda.

Unknown says:

Jom bercuti ke Medan-Berastagi-Lake Toba. Muslim Ground Pakej serendah rm390 untuk 3hari 2malam. Tinggal bawa duit shopping je. in shaa Allah anda akan berpuas hati dengan servis kami :)
    Whatsapp: +6012-6047593 Instagram: @percutianbajet

Anonymous says:

Demand permission of the landlord to promote it here.

Assalamualaikum and greetings. I'm from Herry Holidays The Medan Budget provides a budget holiday package to Medan, Indonesia at a very budget but comfortable and pleasant price. Package includes all, you just need to bring money for shopping. No additional cost to worry about.

Contact:

phone = 6281397880156

(inaa)

Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 390 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    Hotel 3 Bintang

Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

Note :
    Harga Sewa Kereta sudah termasuk : Driver and Patrol

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    --------------------------------------------------------------------
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE

Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH
    Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp :+6282160211106
    Email : hamzahsaragih@ymail.com
    Web : http://hamzahsaragih.blogspot.com
    Facebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah Saragih

ASSALAMU ALLAIKUM ………….
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!!
    JOM KE DANAU TOBA … !!!

KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BERLECENSED & PROFESIONAL, SYARIKAT KAMI DISOKONG DENGAN BEBERAPA STAF YANG SANGAT BERPENGALAMAN DALAM PENGURUSAN PELANCONGAN KE INDONESIA DAN SYARIKAT KAMI DALAM MENEMPAH PAKEJ LAWATAN DISOKONG DENGAN KERETA/VAN/BUS PERSIARAN SENDIRI.

DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    KALAU TUAN / PUAN MENEMPAH PAKEJ KEPADA SYARIKAT KAMI SEBANYAK 3X , KAMI AKAN BERIKAN 1 PERCUMA ( FREE OF CHARGE ) VOUCHER HOTEL BERBINTANG DAN KALAU 4X MENEMPAH PAKEJ KAMI BERIKAN 1X FREE TOUR SELAMA 03 HARI / 02 MALAM (KHUSUS LAKE TOBA TOUR SAJA)
    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama

2. pakej lawatan

ASSALAMU ALLAIKUM ………….
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!!
    JOM KE DANAU TOBA … !!!

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan

4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

DAY 2 : Parapat – Samosir - Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

DAY 3 : Berastagi – Medan ( B,L, D)
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

Not included :
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : www.packageholidayindonesia.com
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

ASSALAMUALAIKUM..
    KAMI DARI CUTI CUTI MEDAN MURAH MENAWARKAN PAKEJ BERCUTI KE MEDAN, INDONESIA (LAKE TOBA)
    YG INSYAALLAH TERAMAT SANGAT BAJET DAN INSYALLAH BERBALOI DAN TERBAIK.
    KITA JUGA MEMBERIKAN FACILITY YG TERBAIK
    SEPERTI HOTEL, MAKAN, TRANSPORT DAN TOUR GUIDE.

NAK TANYA PASAL PAKEJ SILA
    WHATSAPP : +6282167819413
    Email : aidilanggara03@gmail.com
    Facebook :
    CUTI CUTI MEDAN MURAH
    Blog :

INSYALLAH BILA TUAN/PUAN PERCAYAKAN KAMI YG URUSKAN PERCUTIAN TUAN DAN PUAN KAMI AKAN TERUS JAGA AMANAH DAN BAGI LAYANAN YG TERBAIK.

Julfadly Siagian5 February 2019 at 18:06
    FEBRUARY, 2019 17:58
    Assalamualaikum
    Fadly menyediakan pakej muslim berbaloi berjalan ke Tasik Toba Brastagi Medan
    Fakej sudah termasuk
    Hotel di Prapat
    Hotel di brastBra
    Hotel di Medan
    Makan siang,malam yg hallalan thoibah,
    Driver muslim ,petrol,transport
    Tiket kapal ke Tomok
    Tiket masuk ke tempat wisata
    Info lebih lanjut boleh menghubungi:+6281376455045(wa,pm)
    julfadlysiagian@gmail.com
    Julfadly Siagian (FB)

Wassalam

Nb:sholat saat berjalan di utamakan

Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    JOM KE INDONESIA
    HORAS … !!! WELCOME TO INDONESIA

 JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
     JOM JAKARTA , JOMBANDUNG, JOM YOKYAKARTA
     JOM BALI , JOM LOMBOK, JOM MAKASAR
     JOM SULAWESI /CILEBES

KAMI DARI SYARIKAT PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA, SYARIKAT PELANCONGAN BERLECENSED & PROFESIONAL. PAKEJ TEMPAHAN KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI DESIGN DENGAN HARGA MERANARIK DAN SANGAT MURAH DAN MAKAN HALAL 100 %

HARGA PROMO SEWA KERETA : PASSWORD “ RAJA OMBAK “
    AVANZA , XENIA, ERTIGA (ALL 05 SEAT ) KAMI BAGI HARGA PROMO MYR 580 UNTUK 04 HARI ( MEDAN DAN LAKE TOBA TOUR ) DAN MYR 450 UNTUK 03 HARI (MEDAN AND LAKE TOBA TOUR ) HARGA TERMASUK PATROL DAN DRIVER PROFESIONAL. SEMUA SEWA KERETA ALL IN INCLUDED INSURANCE RISK

SILA CONTACT ( 24 HOURS ON LINE )